Fargedryss fra Olavskvartalet

8 nov

fargespillAlskens farger drysset over Lille Olavshall da en gjeng med unge tok scenen med sin versjon av årets fargespill, skriver Hedvig Brekke i 3MDA.

Fargespill debuterte i Bergen under Festspillene i Bergen i 2004. Nå settes det opp i utallige byer landet rundt hvert år. Under Kamfest fikk vi to forestillinger, fra utøvere med røtter i over 30 nasjoner. Oppsetningen inneholdt elementer av både akrobatikk, dans og musikk fra et mangfold av verdens kulturer.

Skeptisk før konsertstart
Jeg setter meg ned i salen en smule lite entusiastisk. Konseptet er nytt for meg, og jeg må innrømme at trappegangen ned til lille sal gir meg flashbacks tilbake til min egen dansekarrieres mange oppsetninger med utallige timer venting på et show som aldri ga meg mer enn såre føtter og sceneskrekk. Men på tross av mine lave forventninger gir jeg det en sjanse og er spent på årets oppsetning.

Et fellesskap som gleder
«Like altbeseirende hver gang» skriver Jan Landro i Bergens Tidende om en tidligere oppsetning i Bergen. Etter ganske fort å ha kommet over sure miner må jeg si meg enig. Ikke bare klarer disse unge menneskene å utføre en presentasjonsmessig god konsert, men de har et samspill som ikke kan sammenlignes med mye annet. De får en 18-åring som gjerne heller ville anmeldt siste episode av Gossip Girl til å føle både gleden og kjærligheten deres så sterkt at papirlommetørkelet nesten må fram..

Høy på lykkepiller etter de tre første numrene blir jeg nok en gang sjarmert i senk av en vakker fremstilling av en klappelek hvor det på en nydelig måte kommer fram at en 10-åring er en 10-åring uansett kultur eller bakgrunn. De klapper mens de synger på noe som for en uvitende nordmann høres afrikansk ut. Dette er både levende og spennende.

Innertier
I tillegg til å være en fin kulturoppsetning, er Fargespill en innertier når det kommer til hvor aktuelt noe som dette er i dagens samfunn. Fremmedfrykten blir borte og ”vi” og ”de”-holdningene viskes ut. Jeg kan derfor si med hånda på hjertet at jeg gleder meg til å se fremtidige fargespillere spre glede.

Hedvig Brekke, 3MDA, Heimdal videregående skole

Fargespill, lørdag 27. september, Olavshallen lille sal.
Med barn og unge fra hele verden! 

Musikalsk leder: Trond Hustad
Regi/Instruksjon: Ingrid Fostad, Seela Wanvik og Majken Wærdahl

Band:
Trond Hustad, piano
Øyvind Smidt, fele
Hans Petter Sæther Vik, gitar
Magnus Forsberg, trommer

I samarbeid med:
Trondheim kommunale kulturskole, Rosenborg skole, Ila skole og Fargespill Bergen.

Legg igjen en kommentar